ເປັນຫຍັງຄູຕ້ອງເຮັດວິໄຈ
ຄູກັບການວິໄຈ
ເປັນຫຍັງຄູຕ້ອງເຮັດວິໄຈ
ການວິຈັຍເປັນເຄື່ອງມື
ເປັນກຣະບວນການທີ່ທຸກງານໃນທຸກສາຂາອາຊີບໃຊ້ໃນການຫາຄວາມຮູ້
ຫລືຂໍ້ຄົ້ນພົບໃນການແກ້ບັນຫາ
ຫລືພັດທະນາງານໄດ້ຢ່າງເປັນລະບົບໜ້າເຊື່ອຖື
ງານຂອງຄຣູນັບເປັນວິຊາຊີບຊັ້ນສູງທີ່ຕ້ອງການຄວາມເຊື່ອຖືໄດ້ໃນຜົນງານ
ຊຶ່ງຖ້າກຣູໃຊ້ການວິຈັຍໃນການພັດທະນາຫລືແກ້ບັນຫາການຮຽນຮູ້ຂອງຜູ້ຮຽນຈະສະແດງໃຫ້ເຫັນເຖິງຄວາມເຊື່ອມັ່ນໄດ້ໃນການເຮັດວຽກງານຂອງຄຣູແລະເປັນການປຣະກັນຄຸນນະພາບລັກສະນະໜຶ່ງ
ການວິຈັຍແບບງ່າຍ: ບັນໃດສູ່ກຣູນັກວິຈັຍ
ຄວາມເປັນມາ
ຫັວໃຈສຳຄັນຂອງການປະຕິຮູບການສຶກສາຕາມພະລາຊະບັນຍັັດການສຶກສາແຫ່ງຊາດ
ພ.ສ. 2542 ຄື ການປະຕິຮູບ
ການຮຽນຮູ້ແລະຜູ້ມີບທບາດສຳຄັນທີ່ສຸດ ທີ່ຈະເປັນພະລັງຂັບເຄື່ອນໃຫ້ການປະຕິຮູບການສຶກສາປຣະສົບຄວາມສຳເຣັດຫລາຍທີ່ສຸດ
ຄື “ຄຣູ” ຫນ້າທີ່ໂດຍກົງຂອງຄຣູ
ຄືການຈັດການຮຽນຮູ້ເພື່ອໃຫ້ຜູ້ຮຽນໄດ້ພັດທະນາເຕັມຕາມສັກຢພາບຂອງແຕ່ລະຄົນ
ດັ່ງນັ້ນ ຄຣູຈະຕ້ອງໃຊ້ຄວາມພະຍາຍາມຢູ່ຕະຫລອດເວລາກັບການຄົ້ນຫາວິທີການຮຽນຮູ້
ເພື່ອໃຫ້ຜູ້ຮຽນສາມາດຮຽນຮູ້ໄດ້ດີທີ່ສຸດ
ດ້ວຍວິທີການທີ່ເໝາະສົມກັບຄວາມສາມາດຂອງຕົນເອງຊຶ່ງເປັນທີ່ຍອມຮັບກັນວ່າ
ການວິຈັຍເປັນກຣະບວນການຄົ້ນຫາຄວາມຮູ້ແລະແກ້ບັນຫາຢ່າງເປັນລະບົບເຊື່ອຖືໄດ້
ດັ່ງນັ້ນ ຖ້າກຣູໄດ້ນຳຫຼັກການສຳຄັນການວິຈັຍມາໃຊ້ໃນການຄົ້ນຫາວິທີການຈັດການຮຽນຮູ້
ທີ່ເໝາະສົມກັບຜູ້ຮຽນຈະຊ່ວຍຫາຄຳຕອບຫລືຕອບຄຳຖາມທີ່ຕ້ອງການໄດ້
ຕາມພະລາຊະບັນຍັັດການສຶກສາແຫ່ງຊາດ ພ.ສ. 2542 ຊຶ່ງເປັນກົດຫາຍແມ່ບທດ້ານການສຶກສາສະບັບແຮກຂອງປະເທດໄທ
ໄດ້ກ່າວເຖິງຄຣູຜູ້ສອນທີ່ກ່ຽວຂ້ອງກັບການວິຈັຍໄວ້ ດັ່ງຕໍ່ໄປນີ້
ມາດຕາ24(5) ສົ່ງເສີມສະໜັບສະໜູນໃຫ້ຜູ້ສອນສາມາດຈັດບັນຢາກາດ
ສະພາບແວດລ້ອມສື່ການຮຽນແລະອຳນວຍ ຄວາມສະດວກ
ເພື່ອໃຫ້ຜູ້ຮຽນເກີດການຮຽນຮູ້ທັງຫມົດທັງສາມາດໃຊ້ການວິຈັຍເປັນສ່ວນຫນຶ່ງຂອງກຣະບວນການຮຽນຮູ້
ທັງນີ້ຜູ້ສອນແລະຜູ້ຮຽນອາດຮຽນຮູ້ໄປພຣ້ອມກັນຈາກສື່ການຮຽນການສອນແລະແຫຼ່ງວິທະຍາການປຣະເພດຕ່າງໆ
ມາດຕາ 30 ໃຫ້ສະຖານສຶກສາພັດທະນາກຣະບວນການຮຽນການສອນທີ່ມີບຣະສິດທິພາບທັງຫມົດທັງການສົ່ງເສີມໃຫ້ຜູ້ສອນສາມາດວິຈັຍເພື່ອພັດທະນາການຮຽນຮູ້ທີ່ເໝາະສົມກັບຜູ້ຮຽນໃນແຕ່ລະຣະດັບການສຶກສາ
ຈາກເຫດຜົນດັ່ງກລ່າວ ເຮັດໃຫ້ເຫັນວ່າ ພ.ຣ.ບ.
ການສຶກສາສະບັບນີ້ໃຫ້ຄວາມສຳຄັນໃນການກຣະບວນການວິຈັຍມາໃຊ້ເປັນ
ແນວທາງໃນການພັດທະນາວິທີການຈັດການຮຽນຮູ້ຂອງຄຣູດ້ວຍຕົນເອງຊຶ່ງການວິຈັຍເປັນກຣະບວນການທີ່ຕ້ອງມີການດຳເນີນງານທີ່ດອົດຄລ້ອງກັບວິຖີຊີວິດ
ການປະຕິບັດຈິງຂອງຄຣູບໍ່ແມ່ນແຢກສ່ວນຈາກການຈັດການຮຽນການສອນ
ດັ່ງນັ້ນ ການວິຈັຍແລະພັດທະນາ
ການຮຽນການສອນຈຶ່ງເກີດຂຶ້ນພຣ້ອມກັນໃນການປະຕິບັດງານການຮຽນການສອນຕາມປົກກະຕິຂອງຄຣູ
ການວິຈັຍໃນຊັ້ນຮຽນແບບງ່າຍ
ການວິຈັຍໃນຊັ້ນຮຽນ
ເປັນກຣະບວນການສຶກສາຄົ້ນຄວ້າຫາຄຳຕອບຂອງບັນຫາທີ່ເກິດຂື້ນ
ຈາກການຈັດກິດຈະກຳການຮຽນການສອນຫລືການຈັດການຮຽນຮູ້ຫລືເປັນຂໍ້ຄົ້ນພົບທີ່ເກິດຂື້ນຈາກການຈັດການຮຽນຮູ້
ການວິຈັຍໃນຊັ້ນຮຽນ ກັບ
ການຮຽນການສອນຖືວ່າເປັນເລື່ອງດຽວກັນ ກລ່າວຄື ຄຣູ
ສາມາດກໍ່ການວິຈັຍໄປພຣ້ອມກັບການຈັດກິດຈະກຳການຮຽນການສອນໂດຍປົກກະຕິໄດ້ຕະຫລອດເວລາ
ໂດຍຢຶດຫຼັກວ່າ ການສອນນຳແລະການວິຈັຍຕາມ
ຊຶ່ງບໍ່ຈຳເປັນຕ້ອງໃຊ້ສຖິຕິຊັ້ນສູງ
ເໝືອນກັບການວິຈັຍທາງການສຶກສາໂດຍທັ່ວໄປກໍໄດ້ ເຊັ່ນ ຄ່າຮ້ອຍລະ
ຄ່າເສລີ່ຍແລະການແຈກແຈງຄວາມຖີ່ ເປັນຕົ້ນ
ການວິຈັຍໃນຊັ້ນຮຽນຫລືຂໍ້ຄົ້ນພົບໃນຊັ້ນຮຽນ
ເປັນວິທີການໜຶ່ງທີ່ກຣູຜູ້ສອນນຳມາໃຊ້ໃນການແກ້ບັນຫາແລະພັດທະນາການຮຽນການສອນໄດ້
ການວິຈັຍຄຣູທຸກຄົນຈະຕ້ອງເຮັດໃນໂຮງຮຽນຈົນເກີດວົງຈົນ PDCA ຄົນສ່ວນໃຫຍ່ເຂົ້າໃຈວ່າເປັນວິທີການທີ່ຊັບຊ້ອນຫລາຍ
ໃຊ້ສຖິຕິສູງແລະຜູ້ວິຈັຍຕ້ອງມີຄວາມຮູ້ສູງໆ
ຈົບປຣິຍຍາໂທຫລືປຣິຍຍາເອກມາຈຶ່ງຈະເຮັດໄດ້
ໃນທາງປະຕິບັດຄຣູຜູ້ສອນທຸກຄົນສາມາດວິຈັຍຣະດັບຊັ້ນຮຽນໄດ້ຖ້າໄດ້ສຶກສາວິທີການເພິ່ມເຕິມຈາກເອກະສານຫລືຜູ້ປະຕິບັດຈິງ
ຊຶ່ງການວິຈັຍໃນຊັ້ນຮຽນ
ຄຣູຜູ້ສອນຈະຕ້ອງເຮັດຄອບຄູ່ກັນໄປລະຫວ່າງການສອນກັບການວິຈັຍ
ຫາກເກັ່ງສອນແຕ່ຂາດການວິຈັຍ
ຫລືເກັ່ງວິຈັຍແຕ່ຂາດການຈັດການຮຽນການສອນບໍ່ດີ
ກໍເປັນົກຣູນັກວິຈັຍບໍ່ໄດ້ ການຈັດການຮຽນການສອນຄຣູທີ່ບຣະສົບຜົນສຳເຣັດມັກຈະກໍ່ການວິຈັຍໃນຊັ້ນຮຽນຄອບຄູ່ໄປກັບການຈັດການຮຽນການສອນຫລືຮຽກວ່າ
“ຄຣູນັກວິຈັຍ”
ຄວາມຫມາຍ ເປັນການຄົ້ນຄວ້າຫາຄຳຕອບຢ່າງເປັນລະບົບມີແບບແຜນ
ມີຈຸດມຸ້ງໝາຍທີ່ແນ່ນອນອາໄສລະບຽບວິທີການທາງວິທະຍາສາດຈົນເປັນນັກວິຈັຍແຢກອອກໄດ້ເປັນ
2 ລັກສະນະ
ຄື
ລັກສະນະທີ່ 1 ນັກວິຈັຍທາງການສຶກສາ ເປັນການວິຈັຍທີ່ລະອຽດ 5
ບົດ ທີ່ໃຊ້ສຶກສາໃນຣະດັບປຣິຍຍາເອກ
ປຣິຍຍາໂທມີການຈັດອົບຮົມກັນທັ່ວໄປ 4
ມື້ 5 ມື້
ແລະເມື່ອອົບຮົມແລ້ວບໍ່ມີກນວິຈັຍໄຈໄດ້ ຈົ່ມປວດຫັວໄປຕາມໆ
ກັນເພຣາະຕ້ອງໃຊ້ສຖິຕິຣະດັບສູງໃນທີ່ສຸດຄຣູທີ່ສອນໃນໂຮງຮຽນກໍບໍ່ປຣະສົບຜົນສຳເຣັດໃນການວິຈັຍໃນຊັ້ນຮຽນໄດ້ເລຍ
ລັກສະນະທີ່ 2 ຄຣູນັກວິຈັຍ ເປັນການວິຈັຍທີ່ເຮັດຄອບຄູ່ໄປກັບການຈັດກິດຈະກຳການຮຽນການສອນ
ຄຣູຕາມ ພ.ຣ.ບ. ການສຶກສາແຫ່ງຊາດ ພ.ສ. 2542 ຈະຕ້ອງສອນແລະວິຈັຍໄປດ້ວຍ
ແຕ່ການວິຈັຍໃນຊັ້ນຮຽນເປັນການວິຈັຍທີ່ກຣູຜູ້ສອນສຶກສາຄົ້ນຄວ້າເພື່ອ
ແກ້ບັນຫາການຮຽນການສອນທີ່ເກິດຂື້ນໃນຊັ້ນຮຽນທີ່ຕົນເອງຮັບຜິດຊອບ ຄວນມີລັກສະນະດັ່ງນີ້
1.
ຄຣູກນດຽວແກ້ບັນຫາ
2.
ຄຣູຫຼາຍຄົນຮ່ວມກັນແກ້ບັນຫາ
3.
ຄຣູທັງໂຮງຮຽນຮ່ວມກັນແກ້ບັນຫາ
ຂັ້ນຕອນການວິຈັຍໃນຊັ້ນຮຽນຄຣູແບບງ່າຍສຳລັບຄຣູ
ເມື່ອບບບັນຫາຫລືເມື່ອມີຈົດຫມາຍເພື່ອຈະພັດທະນາຜູ້ຮຽນ
ຄວນດຳເນີນການດັ່ງນີ້
1.
ກຳນົດຈຸດປະສົງໃຫ້ຊັດເຈນ
2.
ອອກແບບການສອນ
3.
ປະຕິບັດການສອນ
4.
ບັນທຶກຜົນການສອນ
5.
ຣາຍງານຜົນການສອນ
ການຣາຍງານຜົນການວິຈັຍໃນຊັ້ນຮຽນແບບງ່າຍ
ການຣາຍງານຜົນການວິຈັຍໃນຊັ້ນຮຽນແບບງ່າຍບໍ່ຈຳເປັນຕ້ອງຢຶດຕິດກັບຮູບແບບ
ເຊັ່ນດຽວກັນກັບການ ຣາຍງານຜົນການວິຈັຍທາງການສຶກສາໂດຍທັ່ວໄປ
ຊຶ່ງຕ້ອງມີການນຳສະເໜີ 5 ບົດ
ແຕ່ການຣາຍງານຜົນການວິຈັຍໃນຊັ້ນຮຽນຄວນນຳສະເໜີຂໍ້ມູນຕາມສິ່ງທີ່ເປັນຈິງພຣ້ອມກັບມີຮ່ອງຮອຍຫຼັກຖານທີ່ປາກົດໃຫ້ເຫັນຢ່າງຊັດເຈນວ່າ
ສາມາດນຳສະເໜີຜົນການວິຈັຍໃນຊັ້ນຮຽນແບບໜ້າດຽວຫລືແບບ 3-10 ໜ້າກໍໄດ້
ໂດຍມີສ່ວນປະກອບທີ່ສຳຄັນໃນການນຳສະເໜີ ໄດ້ແກ່
– ທີ່ມາແລະບັນຫາ
– ວັດຖຸບຣະສົງຄ໌
– ວິທີການສຶກສາ (ການອອກແບບການສອນ)
– ຜົນການສຶກສາ (ຜົນການສອນ)
– ອພິບຣາຍຜົນ
– ຂໍ້ສະເໜີແນະ
ການຂຽນຣາຍງານການວິຈັຍໃນຊັ້ນຮຽນ
ການຂຽນຣາຍງານການວິຈັຍໃນຊັ້ນຮຽນແບບງ່ານັ້ນ
ອາດເລືອກຂຽນໄດ້ 3 ຮູບແບບ
ຄື
ຮູບແບບທີ່ໜຶ່ງເປັນແບບລູກທຸ່ງ ເນັ້ນຣາງານການວິຈັຍ
ບໍ່ເນັ້ນວິຊາການຫລືບໍ່ເປັນທາງການໂດຍຂຽນໃນ 3 ສ່ວນຄື
ບັນຫາຄືຫຍັງ ແກ້ໄຂຢ່າງໃດແລະຜົນການແກ້ໄຂເປັນຢ່າງໃດ
ຮູບແບບທີ່ສອງເປັນແບບລູກກຣຸງ ເປັນຣາຍງານການວິຈັຍເຄິ່ງວິຊາການ ໂດຍຂຽນສາຣະສຳຄັນຕາມຫົວຂໍ້
ຕໍ່ໄປນີ້ ຄື ຊື່ເລື່ອງຄວາມສຳຄັນຂອງບັນຫາ
ວັດຖຸປະສົງຂອງການສຶກສາຕັວແປຣທີ່ສຶກສາ
ປະໂຫຍດທີ່ຄິດວ່າຈະໄດ້ຮັບວິທີດຳເນີນການ
ວິຈັຍແລະຜົນການວິຈັຍຊຶ່ງອາດມີບຣະເດັນການສະທ້ອນ
ຄວາມຄິດຂອງຄຣູນັກວິຈັຍຕໍ່ຜົນການວິຈັຍຫລືຜົນການແກ້ໄຂບັນຫາຫລືພັດທະນາການຮຽນຣູ້້ເພິ່ມເຕິມອີກກໍໄດ້
ຮູບແບບທີ່ສາມເປັນແບບສາກົນ ເນັ້ນຣາຍງານການວິຈັຍເຊີງວິຊາການ (Academic report) ທີ່ມີຮູບແບບລັກສະນະສະເພາະກຳນົດໄວ້ແລ້ວທີ່ສາມາດສຶກສາຮຽນຮູ້ເບິ່ງຕັວຢ່າງໄດ້ເອງ
ການພັດທະນາຜູ້ຮຽນອ່າງເປັນລະບົບດ້ວຍກຣະບວນການວິຈັຍ
ແທ້ຈິງກໍຄື ການຈັດລຳດັບຂັ້ນຕອນການຮຽນຮູ້ຢ່າງເປັນລະບົບ
ໂດຍເຣີ່ມຈາກການກຳນົດບັນຫາຫລືຈຸດປະສົງໃຫ້ແຈ່ມແຈ້ງອອກແບບແຜນການສອນ
ປະຕິບັດການສອນ ການປຣະເມີນຜົນຕາມສະພາບຈິງ ການບັນທຶກຜົນການສະຫລຸບຣາຍງານຢ່າງເປັນລະບົບຊຶ່ງມີຄວາມກ່ຽວຂ້ອງສຳພັນກັນເຫມືອນໜຶ່ງເປັນກລຽວເຊືອກເສັ້ນດຽວກັນ ໂດຍຄຣູຄວນປະຕິບັດໃຫ້ເປັນວິຖີຊີວິດປະຈຳວັນຕາມປົກກະຕິ ເພື່ອພັດທະນາຜູ້ຮຽນແລະພັດທະນາຄຸນນະພາບການສຶກສາໃຫ້ດີຢິ່ງຂຶ້ນ
ຕະຫລອດຈົນສົ່ງຜົນໃຫ້ຄຣູກລາຍເປັນົກຣູມືອາຊີບຢ່າງແທ້ຈິງຕະຫລອດໄປ
ສະຫລຸບແນວຄິດ…ສູ່ການວິຈັຍແບບງ່າຍ
ການເຮັດວິຈັຍໃນຊັ້ນຮຽນ ເຮັດໄດ້ 2 ວິທີ
1.
ບັນຫາການຮຽນການສອນ
ການແກ້ ໃຊ້ນວັດກຳສື່ຕ່າງໆ
2.
ບັນຫາດ້ານພຶດຕິກຳ (Case) ການແກ້ ໃຊ້ກິດຈະກຳ
ລັກສະນະການເຮັດວິຈັຍແບບງ່າຍ ມີ 3 ລັກສະນະ
1.
ຄຣູກນດຽວແກ້ບັນຫາ
ເປັນບັນຫາທີ່ກຣູບບໃນຫ້ອງຮຽນທີ່ຕົນເອງຮັບຜິດຊອບ
2.
ຄຣູຕັ້ງແຕ່ 2 ຄົນ
ຂຶ້ນໄປຣ່ວົມກັນແກ້ບັນຫາ ເປັນບັນຫາທີ່ຕ້ອງໃຫ້ຄຣູອື່ນຊ່ວຍເຫລືອ
3.
ຄຣູທັງໂຮງຮຽນຮ່ວມກັນແກ້ບັນຫາ
ເປັນບັນຫາທີ່ກຣູທຸກຄົນໃນໂຮງຮຽນເຂົ້າມາມີສ່ວນຮ່ວມແກ້ບັນຫາ
ການວິຈັຍໃນຊັ້ນຮຽນເຮັດໄດ້ 3 ແບບ
1.
ແບບລູກທຸ່ງ
ຂຽນຣາຍງານສັ້ນໆ ຄື ບັນຫາ ວິທີແກ້ໄຂ
ຜົນການແກ້ໄຂແລ້ວແຕ່ຮູບແບບຂອງຄຣູແຕ່ລະຄົນບໍ່ຕ້ອງແນບຫຼັກຖານເກັບໄວ້ທີ່ຫ້ອງຮຽນວິທີການແກ້ບັນຫາເປັນກົນວິທີຂອງແຕ່ລະຄົນບໍ່ຕ້ອງການໃຫ້ຜູ້ອື່ນຍອມຮັບ
2.
ແບບລູກທຸ່ງ
ຂຽນຣາຍງານໃນປຣະເດັນຫຼັກ ປຣະມານ 3-10
ໜ້າອາດແນບເອກະສານປະກອບຫລືເກັບໄວ້ທີ່ຫ້ອງຮຽນ
3.
ແບບສາກົນ ເປັນການຂຽນຣາຍງານແບບ
5 ບົດ ເຊື່ອຖື
ກວດສອບເປັນສາກົນໄດ້
ການຂຽນຣາຍງານວິຈັຍແບບງ່າຍ ໜ້າຈະປະກອບດ້ວຍ
1.
ບັນຫາທີ່ເກິດຂື້ນ
2.
ຫານວັດກຳມາແກ້
3.
ວັດຜົນຈາກນວັດກຳ
4.
ຂຽນຣາຍງານ
ດັ່ງນັ້ນ ການເຮັດວິຈັຍໃນຊັ້ນຮຽນ
ຕາມ ພ.ຣ.ບ. ການສຶກສາແຫ່ງຊາດ ພ.ສ. 2542 ມາດຕາ 24(5)
ແລະມາດຕາ 30 ບໍ່ໄດ້ຍາກຢ່າງທີ່ຄິດ
ເຮົາໄປຢຶດຕິດກັບວິຈັຍ 5 ບົດ ທີ່ຮຽນໃນຣະດັບປຣິຍຍາໂທ ປຣິຍຍາເອກ ທີ່ໃຜໆ
ທ່ານວ່າຍາກແຕ່ເປລົ່າເລຍງ່າຍແທ້ ໆ ຂໍໃຫ້ລົງມືເຮັດທ່ານເຮັດ
ວິຈັຍຫລາຍມາແລ້ວແຕ່ທ່ານຢັງບໍ່ຮູ້ຈັກຕົນເອງວ່າໄດ້ເຮັດເນື່ອງຈາກຢ້ານຜິດ
ອ້າງອີງ
https://etraining2012.wordpress.com/%E0%B8%84%E0%B8%A3%E0%B8%B9%E0%B8%81%E0%B8%B1%E0%B8%9A%E0%B8%81%E0%B8%B2%E0%B8%A3%E0%B8%A7%E0%B8%B4%E0%B8%88%E0%B8%B1%E0%B8%A2-%E0%B8%97%E0%B8%B3%E0%B9%84%E0%B8%A1%E0%B8%84%E0%B8%A3%E0%B8%B9%E0%B8%95/
ความคิดเห็น
แสดงความคิดเห็น