ເຄື່ອງມືການວິຈັຍ
ເຄື່ອງມືການວິຈັຍ ( Research Tools)
ເຄື່ອງມືການວິຈັຍ ໝາຍເຖິງ ວັດດຸ ອຸປະກອນຫລືເທກນິກວິທີການທີ່ຜູ້ວິຈັຍໃຊ້ໃນການເກັບຂໍ້ມູນການວິຈັຍ ທັງຫມົດທັງໂດຍການພິຈາລະນາເລືອກໃຊ້ເຄື່ອງມືແລະເທກນິກວິທີການທີ່ມີຜູ້ຊ່ຽວຊານຫລືນັກວິຊາການໄດ້ຄິດສ້າງໄວ້ເພື່ອໃຊ້ໃນການວິຈັຍ ເຊັ່ນ ແບບສອບຖາມວັດທັດນົກຕິກອົງ Thurstone ມາດຕາສ່ວນປຣະມານຄ່າກອົງ Likert ແລະວິທີການ Semantic Differential ຂອງ Osgood ເປັນຕົ້ນ ແລະຫລືໂດຍການສ້າງເຄື່ອງມືວິຈັຍ ໄດ້ແກ່ແບບສອບຖາມ (Questionnaires) ແບບສຳພາດ ( Interview) ແລະແບບສັງເກດການນ໌ ( Obsevtion ) ເປັນຕົ້ນ ໂດຍອາໄສທຳມະຊາດແລະຫຼັກການຂອງບັນຫາການວິຈັຍ ທັງຫມົດທັງເກນມາດຕະຖານ ແລ້ວຈຶ່ງນຳໄປທົດລອງໃຊ້ ( Try Out ) ປັບປຸງແກ້ໄຂແລ້ວ ຈຶ່ງນຳເຄື່ອງມືການວິຈັຍໄປໃຊ້ໃນພາກສນາມ ດຳເນີນການສຳຣວດແລະເກັບຂໍ້ມູນການວິຈັຍຈິງຕໍ່ໄປ
1 ແບບສອບຖາມ ( Questionnaire )
ແບບສອບຖາມເປັນເຄື່ອງມືທີ່ໃຊ້ລວບລວມຂໍ້ມູນ ປະກອບດ້ວຍຊຸດຂອງຂໍ້ຄຳຖາມທີ່ຕ້ອງການໃຫ້ກລຸ່ມຕັວຢ່າງຕອບ ໂດຍກາເຄື່ອງໝາຍຫລືຂຽນຕອບ ຫລືກໍລະນີທີ່ກລຸ່ມຕັວຢ່າງອ່ານຫນັງສືບໍ່ໄດ້ຫລືອ່ານໄດ້ຍາກ ອາດໃຊ້ວິທີສຳພາດຕາມແບບສອບຖາມ ນິຍົມຖາມກ່ຽວກັບຂໍ້ເທັດຈິງ ຄວາມຄິດເຫັນສ່ວນບຸກຄົນ
ໂຄງສ້າງຂອງແບບທົດສອບ ແບບທົດສອບໂດຍທັ່ວໄປຈະມີໂຄງສ້າງຫລືສ່ວນປະກອບ 3 ສ່ວນ ດັ່ງນີ້
- ຄຳຊີ້ແຈງໃນການຕອບ ທີ່ບກຂອງແບບສອບຖາມຈະເປັນຄຳຊີ້ແຈງ ຊຶ່ງມັກຈະຣະບຸເຖິງຈຸດປະສົງໃນການໃຫ້ຕອບແບບສອບຖາມ ຫລືຈຸດມຸ້ງໝາຍຂອງການເຮັດວິຈັຍ ອະທິບາຍລັກສະນະຂອງແບບສອບຖາມ ວິທີການຕອບແບບສອບຖາມພຣ້ອມຕັວຢ່າງ
- ສະພາບສ່ອນຕັວຂອງຜູ້ດອົບ ທີ່ບກຂອງແບບທົດສອບຖາມຈະເປັນຄຳຊີ້ແຈງ ຊຶ່ງມັກຈະຣະບຸເຖິງຈຸດປະສົງໃນການໃຫ້ຕອບແບບສອບຖາມ ຫລືຈຸດມຸ້ງໝາຍຂອງການເຮັດວິຈັຍ ອະທິບາຍລັກສະນະຂອງແບບສອບຖາມ ວິດການຕອບແບບສອບຖາມພຣ້ອມຕັວຢ່າງ
- ສະຖານພາບສ່ວນຕັວຂອງຜູ້ດອົບ ສ່ວນທີ່ 2 ແບບສອບຖາມຈະໃຫ້ຕອບກ່ຽວກັບຣາຍຣະອຽດສ່ວນຕັວ ເຊັ່ນ ຊື່-ສກຸນ ເພດ ອາຢຸ ຣະດັບການສຶກສາ ອາຊີບ ແລະ ອື່ນ ໆ
- ຂໍ່ຄຳຖາມກ່ຽວກັບຂໍ້ເທັດຈິງແລະຂໍ້ຄິດເຫັນ ເປັນສ່ວນສຸດທ້າຍແລະສ່ວນທີ່ສຳຄັນທີ່ສຸດ ຊຶ່ງຈະຊ່ວຍໃຫ້ຂໍ້ມຸນຣາຍຣະອຽດກ່ຽວກັບເລື່ອງທີ່ຕ້ອງການສຶກສາ
2. ການສຳພາດ
ການສົມພາດນ໌ ໝາຍເຖິງ ການສົນທະນາກັນຢ່າງມີເປົ້າໝາຍ ລະຫວ່າງຜູ້ສຳພາດກັບຜູ້ໃຫ້ສຳພາດ ໂດຍມີວັດຖຸປະສົງເພື່ອໃຫ້ໄດ້ມາຊຶ່ງຂໍ້ມູນທີ່ຖືກຕ້ອງທ່ຽງກົງ ແລະເພື່ອບຣົນລຸວັດຖຸປະສົງດັ່ງກລ່າວ ຜູ້ສື່ຂ່າວຕ້ອງພຶງຣະມັດຣະວັງເລື່ອງຄວາມເປັນກລາງເປັນພິເສດ ເຊັ່ນ ຂໍ້ຜົດພລາດອັນເກີດຈາກການຖືກເກືອບຈູງໂດຍແຫຼ່ງຂ່າວ
ວັດຖຸປະສົງຂອງການສຳພາດ
- ເພື່ອໃຊ້ເປັນຂໍ້ມູນປະກອບຂ່າວ ຫລືສ່ວນຫນຶ່ງຂອງຂ່າວ ໃນຖານະທີ່ເປັນຂໍ້ຄວາມສຳພາດທີ່ໄດ້ຈາກແຫຼ່ງຂ່າວ ຊຶ່ງມີປະໂຫຍດດັ່ງນີ້
- ເຮັດໃຫ້ຂ່າວມີຄຸນຄ່າແລະມີຄວາມໜ້າເຊື່ອຖືຫລາຍຂຶ້ນ
- ເພື່ອບຣຸງແຕ່ງໃຫ້ຂ່າວນັ້ນສົມບູນ ສົນອົງຄວາມສົນໃຈຂອງຜູ້ອ່ານໄດ້ສັບພລັນ
- ເປັນການເພີ່ມສາຣະສຳຄັນສ່ວນທີ່ເຫດການຕອບຕັວຂອງມັນເອງບໍ່ໄດ້
- ເປັນການເປີດໂອກາດໃຫ້ທຸກຝ່າຍທີ່ກ່ຽວຂ້ອງໄດ້ສະແດງຄວາມຄິດເຫັນໂດຍກົງ
- ໃຫ້ຣົດຊາດທາງສາດສະຫນາຮູ້ສຶກຕ່າງໆ
- ໃຫ້ຂໍ້ຄິດອັນຈະນຳໄປສູ່ການວິພາກສ໌ວິຈານນ໌
- ເພື່ອນຳຂໍ້ມູນທີ່ໄດ້ຈາກການສຳພາດໄປຂຽນເປັນບົດຄວາມສຳພາດໂດຍກົງ
- ເພື່ອກະຕຸ້ນໃຫ້ເກີດການກອນເຮັດ ການສຳພາດໃນລັກສະນະມຸ້ງກວດສອບຜູທີ່ມີຫນ້າທີ່ຮັບຜິດຊອບຕໍ່ສັງຄົມວ່າໄດ້ເຮັດຕາມຫນ້າທີ່ແລ້ວຫລືບໍ່ແລະຢ່າງໃດ ການຕິດຕາມສອບຖາມຄວາມຄືບໜ້າຂອງການດຳເນີນງານທີ່ເປັນປະໂຫຍດຕໍ່ສັງຄົມເປັນໄປຢ່າງມີບຣະສິດທິພາບ ຊຶ່ງຖືເປັນຫນ້າທີ່ສ່ວນຫນຶ່ງຂອງສື່ມວນຊົນ
ອົງຄ໌ປະກອບຂອງການສຳພາດ
ໂດຍທັ່ວໄປ ການສຳພາດຈະມີອົງຄ໌ປະກອບສຳຄັນດັ່ງນີ້
- ຜູ້ສຳພາດ
- ຜູ້ໃຫ້ສຳພາດ
- ເລື່ອງທີ່ຈະສຳພາດ
- ເປົ້າໝາຍການສຳພາດ
- ວິທີການສຳພາດ
ລັກສະນະການສຳພາດ
- ການສຳພາດເປັນຣາຍບຸກຄົນ ສາມາດແບ່ງອອກເປັນ 2 ລັກສະນະຄື
- ການສຳພາດທີ່ບໍ່ໄດ້ນັດໝາຍລ່ວງໜ້າ ການສຳພາດລັກສະນະນີ້ອາດເກີດຂຶ້ນທີ່ໃດຫລືເມື່ອໃດກໍໄດ້ ອາດເປັນສະຖານທີ່ຄາດຫວັງເອົາໄວ້ຫລືບໍ່ກໍໄດ້
- ການສຳພາດທີ່ມີການນັດໝາຍໄວ້ລ່ວງໜ້າ
- ການສຳພາດໃນການເປີດປຣະຊຸມແຖລງຂ່າວ
3. ການສັງເກດການນ໌ ( Observation )
ການສັງເກດການນ໌ເປັນເທກນິກການລວບລວມຂໍ້ມູນການວິຈັຍຢ່າງໜຶ່ງ ທີ່ຜູ້ສັງເກດການນ໌ໃຊ້ສາຍຕາເຝົ້າເບິ່ງຫລືສຶກສາເຫດການ ປາກົດການນ໌ຕ່າງ ໆ ເພື່ອໃຫ້ເຂົ້າໃຈລັກສະນະທຳມະຊາດແລະຄວາມກ່ຽວຂ້ອງກັນລະຫວ່າງອົງຄ໌ປະກອບຕ່າງ
ໆ ຂອງເຫດການຫລືປາກົດການນ໌ນັ້ນ ໆ
ປຣະເພດຂອງການສັງເກດການນ໌ ແບ່ງໄດ້ 2 ປຣະເພດ ຄື
- ການສັງເກດການນ໌ທາງກົງ ( Direct Observation ) ເປັນການສັງເກດການນ໌ທີ່ຜູ້ສັງເກດການນ໌ສັມຜັດກັບເຫດການທີ່ເກິດຂື້ນໂດຍກົງດ້ວຍຕົນເອງ
- ການສັງເກດການນ໌ທາງອ້ອມ ( Indirect Observation ) ເປັນການສັງເກດການນ໌ທີ່ຜູ້ສັງເກດການນ໌ບໍ່ໄດ້ເຝົ້າເບິ່ງຫລືສຶກສາເຫດການຫລືປາກົດການນ໌ນັ້ນ
ໆ ໂດຍກົງ ແຕ່ຈະເບິ່ງຫລືສຶກສາຈາກທີ່ໄດ້ບັນທຶກມາ ເຊັ່ນ ພາບຢົນຕຣ໌ ໂທຣທັດນ໌ ເທບບັນທຶກພາບ (ວິດີໂອ) ເປັນຕົ້ນ
ຫຼັກໃນການສັງເກດການນ໌
- ມີເປົ້າໝາຍໃນການສັງເກດທີ່ແໜ້ນນອນ
- ກໍ່ການສັງເກດຢ່າງພິນິດພິເຄາະ
- ກໍ່ການບັນທຶກການສັງເກດ
- ພະຍາຍາມສັງເກດໃຫ້ໄດ້ຂໍ້ມູນຈຳນວນຫລາຍ
- ສຶກສາທິດສະດີທີ່ຈະຊ່ວຍໃນການສຶກສາຄວາມສຳພັນລະຫວ່າງເຫດການ ແລະຂໍ້ມູນນັ້ນ ໆ
- ກຳນົດຣະຢະເວລາໃນການສັງເກດໃຫ້ແນ່ນອນ
- ວາງຕັວເປັນກລາງ
ຄຸນສົມບັດຂອງຜູ້ສັງເກດການນ໌ທີ່ດີ
- ມີຄວາມໄວໃນການຮັບຮູ້ແລະສື່ຄວາມຫມາຍ
- ມີຄວາມລະອຽດອ້ອມຄອບແລະຊ່າງສັງເກດ
- ຄວາມຕັ້ງໃຈໃນການສັງເກດ
- ມີຄວາມຍຸດຕິທຳ(ເປັນກລາງ )
ທີ່ມາ ( ຜູ້ຊ່ວຍສາດຕຣາຈານຢ໌ ປດິວຣັດາ ປານກະວົງ ນະ ອຢຸດຢາ ຄະນະວິທະຍາການຈັດການ ສຖາບັນຣາດພັດທົນບຸຣີ )
ອ້າງອີງ
http://oknation.nationtv.tv/blog/maw-bin/2008/12/01/entry-5
ความคิดเห็น
แสดงความคิดเห็น