ເຄື່ອງມືການວິຈັຍ

ເຄື່ອງມື​ການ​ວິ​ຈັຍ​ ( Research  Tools)
ເຄື່ອງ​ມື​ການ​ວິ​ຈັຍ​  ໝາຍ​ເຖິງ​  ວັດ​ດຸ​  ອຸປະກອນ​ຫລື​ເທກ​ນິກ​ວິທີ​ການ​ທີ່​ຜູ້​ວິ​ຈັຍ​ໃຊ້​ໃນ​ການ​ເກັບ​ຂໍ້​ມູນ​ການ​ວິ​ຈັຍ​  ທັງຫມົດ​ທັງ​ໂດຍ​ການ​ພິຈາລະນາ​ເລືອກ​ໃຊ້​ເຄື່ອງ​ມື​ແລະ​ເທກ​ນິກ​ວິທີ​ການ​ທີ່​ມີ​ຜູ້​ຊ່ຽວ​ຊານ​ຫລື​ນັກ​ວິ​ຊາ​ການ​ໄດ້​ຄິດ​ສ້າງ​ໄວ້​ເພື່ອ​ໃຊ້​ໃນ​ການ​ວິ​ຈັຍ​  ເຊັ່ນ​  ແບບ​ສອບ​ຖາມ​ວັດ​ທັດ​ນົກ​ຕິກ​ອົງ​  Thurstone  ມາດຕາ​ສ່ວນ​ປຣະ​ມານ​ຄ່າກ​ອົງ​  Likert  ແລະ​ວິທີ​ການ​  Semantic  Differential  ຂອງ​  Osgood  ເປັນ​ຕົ້ນ​  ແລະ​ຫລື​ໂດຍ​ການສ້າງ​ເຄື່ອງ​ມື​ວິ​ຈັຍ​  ໄດ້​ແກ່​ແບບ​ສອບ​ຖາມ​ (Questionnaires)  ແບບ​ສຳພາດ​  ( Interview)  ແລະ​ແບບ​ສັງເກດ​ການ​ນ໌​  ( Obsevtion )  ເປັນ​ຕົ້ນ​  ໂດຍ​ອາໄສ​ທຳມະຊາດ​ແລະ​ຫຼັກ​ການ​ຂອງ​ບັນຫາ​ການ​ວິ​ຈັຍ​  ທັງຫມົດ​ທັງ​ເກນ​ມາດຕະຖານ​  ແລ້ວ​ຈຶ່ງ​ນຳ​ໄປ​ທົດລອງ​ໃຊ້​  ( Try  Out )  ປັບ​ປຸງ​ແກ້​ໄຂ​ແລ້ວ​  ຈຶ່ງ​ນຳ​ເຄື່ອງ​ມື​ການ​ວິ​ຈັຍ​ໄປ​ໃຊ້​ໃນ​ພາກ​ສ​ນາມ​  ດຳ​ເນີນ​ການ​ສຳ​ຣວດ​ແລະ​ເກັບ​ຂໍ້​ມູນ​ການ​ວິ​ຈັຍ​ຈິງ​ຕໍ່ໄປ​



1  ແບບ​ສອບ​ຖາມ​   ( Questionnaire ) 
ແບບ​ສອບ​ຖາມ​ເປັນ​ເຄື່ອງ​ມື​ທີ່​ໃຊ້​ລວບລວມ​ຂໍ້​ມູນ​  ປະກອບ​ດ້ວຍ​ຊຸດ​ຂອງ​ຂໍ້​ຄຳ​ຖາມ​ທີ່​ຕ້ອງ​ການ​ໃຫ້​ກລຸ່ມ​ຕັວ​ຢ່າງ​ຕອບ​  ໂດຍ​ກາ​ເຄື່ອງ​ໝາຍ​ຫລື​ຂຽນ​ຕອບ​  ຫລື​ກໍລະນີ​ທີ່ກ​ລຸ່ມ​ຕັວ​ຢ່າງ​ອ່ານ​ຫນັງສື​ບໍ່​ໄດ້​ຫລື​ອ່ານ​ໄດ້​ຍາກ​  ອາດ​ໃຊ້​ວິທີ​ສຳພາດ​ຕາມ​ແບບ​ສອບ​ຖາມ​  ນິຍົມ​ຖາມ​ກ່ຽວກັບ​ຂໍ້​ເທັດ​ຈິງ​  ຄວາມ​ຄິດ​ເຫັນ​ສ່ວນ​ບຸກ​ຄົນ​
ໂຄງ​ສ້າງ​ຂອງ​ແບບ​ທົດສອບ​  ແບບ​ທົດສອບ​ໂດຍ​ທັ່ວ​ໄປ​ຈະ​ມີ​ໂຄງ​ສ້າງ​ຫລື​ສ່ວນ​ປະກອບ​  3  ສ່ວນ​  ດັ່ງ​ນີ້​
-          ຄຳ​ຊີ້​ແຈງ​ໃນ​ການ​ຕອບ​  ທີ່ບ​ກ​ຂອງ​ແບບ​ສອບ​ຖາມ​ຈະ​ເປັນ​ຄຳ​ຊີ້​ແຈງ​  ຊຶ່ງ​ມັກ​ຈະ​ຣະ​ບຸ​ເຖິງ​ຈຸດປະສົງ​ໃນ​ການ​ໃຫ້​ຕອບ​ແບບ​ສອບ​ຖາມ​  ຫລື​ຈຸດ​ມຸ້ງ​ໝາຍ​ຂອງ​ການເຮັດ​ວິ​ຈັຍ​  ອະທິບາຍ​ລັກສະນະ​ຂອງ​ແບບ​ສອບ​ຖາມ​  ວິທີ​ການ​ຕອບ​ແບບ​ສອບ​ຖາມ​ພຣ້ອມ​ຕັວ​ຢ່າງ​
-          ສະພາບ​ສ່ອນ​ຕັວ​ຂອງ​ຜູ້ດ​ອົບ​  ທີ່ບ​ກ​ຂອງ​ແບບ​ທົດສອບ​ຖາມ​ຈະ​ເປັນ​ຄຳ​ຊີ້​ແຈງ​  ຊຶ່ງ​ມັກ​ຈະ​ຣະ​ບຸ​ເຖິງ​ຈຸດປະສົງ​ໃນ​ການ​ໃຫ້​ຕອບ​ແບບ​ສອບ​ຖາມ​  ຫລື​ຈຸດ​ມຸ້ງ​ໝາຍ​ຂອງ​ການເຮັດ​ວິ​ຈັຍ​  ອະທິບາຍ​ລັກສະນະ​ຂອງ​ແບບ​ສອບ​ຖາມ​  ວິດ​ການ​ຕອບ​ແບບ​ສອບ​ຖາມ​ພຣ້ອມ​ຕັວ​ຢ່າງ​
-          ສະຖານ​ພາບ​ສ່ວນ​ຕັວ​ຂອງ​ຜູ້ດ​ອົບ​  ສ່ວນ​ທີ່​  2  ແບບ​ສອບ​ຖາມ​ຈະໃຫ້​ຕອບ​ກ່ຽວກັບ​ຣາຍ​ຣະ​ອຽດ​ສ່ວນ​ຕັວ​  ເຊັ່ນ​  ຊື່​-ສ​ກຸນ​  ເພດ​  ອາ​ຢຸ​  ຣະ​ດັບ​ການສຶກສາ​  ອາ​ຊີບ​  ແລະ ອື່ນ ໆ​
-          ຂໍ່​ຄຳ​ຖາມ​ກ່ຽວກັບ​ຂໍ້​ເທັດ​ຈິງ​ແລະ​ຂໍ້​ຄິດ​ເຫັນ​  ເປັນ​ສ່ວນ​ສຸດ​ທ້າຍ​ແລະ​ສ່ວນ​ທີ່​ສຳຄັນ​ທີ່ສຸດ​  ຊຶ່ງ​ຈະ​ຊ່ວຍ​ໃຫ້​ຂໍ້​ມຸນ​ຣາຍ​ຣະ​ອຽດ​ກ່ຽວກັບ​ເລື່ອງ​ທີ່​ຕ້ອງ​ການສຶກສາ​
                                              


2. ການ​ສຳພາດ​
ການ​ສົມ​ພາດ​ນ໌​  ໝາຍ​ເຖິງ​  ການ​ສົນທະນາ​ກັນ​ຢ່າງ​ມີ​ເປົ້າ​ໝາຍ​  ລະຫວ່າງ​ຜູ້​ສຳພາດ​ກັບ​ຜູ້​ໃຫ້​ສຳພາດ​  ໂດຍ​ມີ​ວັດ​ຖຸ​ປະສົງ​ເພື່ອ​ໃຫ້​ໄດ້​ມາ​ຊຶ່ງ​ຂໍ້​ມູນ​ທີ່​ຖືກ​ຕ້ອງ​ທ່ຽງ​ກົງ​  ແລະ​ເພື່ອບ​ຣົນ​ລຸ​ວັດ​ຖຸ​ປະສົງ​ດັ່ງ​ກລ່າວ​  ຜູ້​ສື່​ຂ່າວ​ຕ້ອງ​ພຶງ​ຣະ​ມັດ​ຣະ​ວັງ​ເລື່ອງ​ຄວາມ​ເປັນ​ກລາງ​ເປັນ​ພິເສດ​  ເຊັ່ນ​  ຂໍ້​ຜົດ​ພລາດ​ອັນ​ເກີດ​ຈາກ​ການ​ຖືກ​ເກືອບ​ຈູງ​ໂດຍ​ແຫຼ່ງ​ຂ່າວ​
ວັດ​ຖຸ​ປະສົງ​ຂອງ​ການ​ສຳພາດ​
-  ເພື່ອ​ໃຊ້​ເປັນ​ຂໍ້​ມູນ​ປະກອບ​ຂ່າວ​  ຫລື​ສ່ວນຫນຶ່ງ​ຂອງ​ຂ່າວ​  ໃນ​ຖານະ​ທີ່​ເປັນ​ຂໍ້ຄວາມ​ສຳພາດ​ທີ່​ໄດ້​ຈາກ​ແຫຼ່ງ​ຂ່າວ​  ຊຶ່ງ​ມີ​ປະໂຫຍດ​ດັ່ງ​ນີ້​
-          ເຮັດໃຫ້​ຂ່າວ​ມີ​ຄຸນຄ່າ​ແລະ​ມີ​ຄວາມ​ໜ້າ​ເຊື່ອ​ຖື​ຫລາຍ​ຂຶ້ນ​
-          ເພື່ອບ​ຣຸງ​ແຕ່ງ​ໃຫ້​ຂ່າວ​ນັ້ນ​ສົມບູນ​  ສົນ​ອົງ​ຄວາມ​ສົນ​ໃຈ​ຂອງ​ຜູ້​ອ່ານ​ໄດ້​ສັບ​ພລັນ​
-          ເປັນ​ການ​ເພີ່ມ​ສາ​ຣະ​ສຳຄັນ​ສ່ວນ​ທີ່​ເຫດການ​ຕອບ​ຕັວ​ຂອງ​ມັນ​ເອງ​ບໍ່​ໄດ້​
-          ເປັນ​ການ​ເປີດ​ໂອ​ກາດ​ໃຫ້​ທຸກ​ຝ່າຍ​ທີ່​ກ່ຽວ​ຂ້ອງ​ໄດ້​ສະແດງ​ຄວາມ​ຄິດ​ເຫັນ​ໂດຍ​ກົງ​
-          ໃຫ້​ຣົດ​ຊາດ​ທາງ​ສາດສະຫນາ​ຮູ້ສຶກ​ຕ່າງ​ໆ​
-          ໃຫ້​ຂໍ້​ຄິດ​ອັນ​ຈະ​ນຳ​ໄປ​ສູ່​ການ​ວິ​ພາກ​ສ໌​ວິ​ຈານ​ນ໌​
-  ເພື່ອ​ນຳ​ຂໍ້​ມູນ​ທີ່​ໄດ້​ຈາກ​ການ​ສຳພາດ​ໄປ​ຂຽນ​ເປັນ​ບົດ​ຄວາມ​ສຳພາດ​ໂດຍ​ກົງ​
-  ເພື່ອ​ກະຕຸ້ນ​ໃຫ້​ເກີດ​ການ​ກອນ​ເຮັດ​  ການ​ສຳພາດ​ໃນ​ລັກສະນະ​ມຸ້ງ​ກວດ​ສອບ​ຜູ​ທີ່​ມີ​ຫນ້າທີ່​ຮັບ​ຜິດຊອບ​ຕໍ່​ສັງຄົມ​ວ່າ​ໄດ້​ເຮັດ​ຕາມ​ຫນ້າທີ່​ແລ້ວ​ຫລື​ບໍ່​ແລະ​ຢ່າງໃດ​  ການ​ຕິດ​ຕາມ​ສອບ​ຖາມ​ຄວາມ​ຄືບ​ໜ້າ​ຂອງ​ການ​ດຳ​ເນີນ​ງານ​ທີ່​ເປັນ​ປະໂຫຍດ​ຕໍ່​ສັງຄົມ​ເປັນ​ໄປ​ຢ່າງ​ມີບ​ຣະ​ສິດ​ທິ​ພາບ​  ຊຶ່ງ​ຖື​ເປັນ​ຫນ້າທີ່​ສ່ວນຫນຶ່ງ​ຂອງ​ສື່​ມວນ​ຊົນ​
ອົງ​ຄ໌​ປະກອບ​ຂອງ​ການ​ສຳພາດ​
ໂດຍ​ທັ່ວ​ໄປ​  ການ​ສຳພາດ​ຈະ​ມີ​ອົງ​ຄ໌​ປະກອບ​ສຳຄັນ​ດັ່ງ​ນີ້​
-          ຜູ້​ສຳພາດ​
-          ຜູ້​ໃຫ້​ສຳພາດ​
-          ເລື່ອງ​ທີ່​ຈະ​ສຳພາດ​
-          ເປົ້າ​ໝາຍ​ການ​ສຳພາດ​
-          ວິທີ​ການ​ສຳພາດ​
ລັກສະນະ​ການ​ສຳພາດ​
-          ການ​ສຳພາດ​ເປັນ​ຣາຍ​ບຸກ​ຄົນ​  ສາມາດ​ແບ່ງ​ອອກ​ເປັນ​  2  ລັກສະນະ​ຄື​
-          ການ​ສຳພາດ​ທີ່​ບໍ່ໄດ້​ນັດ​ໝາຍ​ລ່ວງ​ໜ້າ​  ການ​ສຳພາດ​ລັກສະນະ​ນີ້​ອາດ​ເກີດ​ຂຶ້ນ​ທີ່​ໃດ​ຫລື​ເມື່ອ​ໃດ​ກໍ​ໄດ້​  ອາດ​ເປັນ​ສະຖານ​ທີ່​ຄາດ​ຫວັງ​ເອົາ​ໄວ້​ຫລື​ບໍ່​ກໍ​ໄດ້​
-          ການ​ສຳພາດ​ທີ່​ມີ​ການ​ນັດ​ໝາຍ​ໄວ້​ລ່ວງ​ໜ້າ​
-          ການ​ສຳພາດ​ໃນ​ການ​ເປີດ​ປຣະ​ຊຸມ​ແຖລງ​ຂ່າວ​


3.  ການ​ສັງເກດ​ການ​ນ໌​ ( Observation )
ການ​ສັງເກດ​ການ​ນ໌​ເປັນ​ເທກ​ນິກ​ການ​ລວບລວມ​ຂໍ້​ມູນ​ການ​ວິ​ຈັຍ​ຢ່າງ​ໜຶ່ງ​  ທີ່​ຜູ້​ສັງເກດ​ການ​ນ໌​ໃຊ້​ສາຍ​ຕາ​ເຝົ້າ​ເບິ່ງ​ຫລື​ສຶກ​ສາ​ເຫດການ​  ປາກົດ​ການ​ນ໌​ຕ່າງ​ ໆ​ ເພື່ອ​ໃຫ້​ເຂົ້າໃຈ​ລັກສະນະ​ທຳມະຊາດ​ແລະ​ຄວາມ​ກ່ຽວ​ຂ້ອງ​ກັນ​ລະຫວ່າງ​ອົງ​ຄ໌​ປະກອບ​ຕ່າງ​ ໆ​ ຂອງ​ເຫດການ​ຫລື​ປາກົດ​ການ​ນ໌​ນັ້ນ​ ໆ​
ປຣະ​ເພດ​ຂອງ​ການ​ສັງເກດ​ການ​ນ໌​  ແບ່ງ​ໄດ້​  2 ປຣະ​ເພດ​  ຄື​
-          ການ​ສັງເກດ​ການ​ນ໌​ທາງ​ກົງ​  ( Direct  Observation )  ເປັນ​ການ​ສັງເກດ​ການ​ນ໌​ທີ່​ຜູ້​ສັງເກດ​ການ​ນ໌​ສັມ​ຜັດ​ກັບ​ເຫດການ​ທີ່ເກິດຂື້ນ​ໂດຍ​ກົງ​ດ້ວຍ​ຕົນເອງ​
-          ການ​ສັງເກດ​ການ​ນ໌​ທາງ​ອ້ອມ​  ( Indirect  Observation )  ເປັນ​ການ​ສັງເກດ​ການ​ນ໌​ທີ່​ຜູ້​ສັງເກດ​ການ​ນ໌​ບໍ່​ໄດ້​ເຝົ້າ​ເບິ່ງ​ຫລື​ສຶກ​ສາ​ເຫດການ​ຫລື​ປາກົດ​ການ​ນ໌​ນັ້ນ​ ໆ​  ໂດຍ​ກົງ​  ແຕ່​ຈະ​ເບິ່ງ​ຫລື​ສຶກ​ສາ​ຈາກ​ທີ່​ໄດ້​ບັນ​ທຶກ​ມາ​  ເຊັ່ນ​  ພາບ​ຢົນ​ຕ​ຣ໌​  ໂທຣ​ທັດ​ນ໌​  ເທບ​ບັນ​ທຶກ​ພາບ​  (ວິ​ດີ​ໂອ​)  ເປັນ​ຕົ້ນ​





ຫຼັກ​ໃນ​ການ​ສັງເກດ​ການ​ນ໌​
-          ມີ​ເປົ້າ​ໝາຍ​ໃນ​ການ​ສັງເກດ​ທີ່​ແໜ້ນ​ນອນ​
-          ກໍ່ການ​ສັງເກດ​ຢ່າງ​ພິ​ນິດ​ພິ​ເຄາະ​
-          ກໍ່ການ​ບັນ​ທຶກ​ການ​ສັງເກດ​
-          ພະຍາຍາມ​ສັງເກດ​ໃຫ້​ໄດ້​ຂໍ້​ມູນ​ຈຳນວນ​ຫລາຍ​
-          ສຶກ​ສາ​ທິດສະດີ​ທີ່​ຈະ​ຊ່ວຍ​ໃນ​ການສຶກສາ​ຄວາມ​ສຳພັນ​ລະຫວ່າງ​ເຫດການ​  ແລະ​ຂໍ້​ມູນ​ນັ້ນ​ ໆ​
-          ກຳນົດ​ຣະ​ຢະ​ເວລາ​ໃນ​ການ​ສັງເກດ​ໃຫ້​ແນ່ນອນ​
-          ວາງ​ຕັວ​ເປັນ​ກລາງ​



ຄຸນສົມບັດ​ຂອງ​ຜູ້​ສັງເກດ​ການ​ນ໌​ທີ່​ດີ​
-          ມີ​ຄວາມ​ໄວ​ໃນ​ການ​ຮັບ​ຮູ້​ແລະ​ສື່​ຄວາມຫມາຍ​
-          ມີ​ຄວາມ​ລະອຽດ​ອ້ອມ​ຄອບ​ແລະ​ຊ່າງ​ສັງເກດ​
-          ຄວາມ​ຕັ້ງ​ໃຈ​ໃນ​ການ​ສັງເກດ​
-          ມີ​ຄວາມຍຸດຕິທຳ​(ເປັນ​ກລາງ​ )
ທີ່​ມາ​  (  ຜູ້​ຊ່ວຍ​ສາດ​ຕ​ຣາ​ຈານ​ຢ໌​  ປ​ດິວ​ຣັ​ດາ​  ປານ​ກະ​ວົງ​  ນະ​  ອ​ຢຸດ​ຢາ​  ຄະນະ​ວິທະຍາ​ການ​ຈັດການ​  ສ​ຖາ​ບັນ​ຣາດ​ພັດ​ທົນ​ບຸ​ຣີ​ )

ອ້າງອີງ

http://oknation.nationtv.tv/blog/maw-bin/2008/12/01/entry-5

ความคิดเห็น

โพสต์ยอดนิยมจากบล็อกนี้

ປັດສະຍາຂອງການສຶກສາ 5 ສາຂາ

ການວິເຄາະ swot ຕົນເອງ